Second session of Iran Logistics Committe

20170227_113030دومین جلسه هم اندیشی کارگروه لجستیک ایران مورخ 9 اسفندماه 1395 در وزارت راه و شهرسازی با حضور مقام محترم وزارت، جناب آقای دکتر آخوندی  و معاونت حمل و نقل  وزارت مذکور، جناب آقای دکتر تقی زاده برگزار شد که در این راستا مهندس ارغوان فکور و مهندس حسین عباسی از آزمایشگاه سیستم های حمل و نقل و لجستیک در این جلسه شرکت نمودند.

جناب آقای دکتر آخوندی ضمن بیان این موضوع که رویکرد تجاری و بازرگانی باید در تمامی شقوق خصوصی و دولتی حمل و نقل نهادینه شود، بر این نکته  تاکید نمودند که گزارش عملکرد و شاخص عملکرد از بخش های دولتی و خصوصی مطالبه شود و سعی در بهبود عملکرد و وضعیت موجود باشد.

به گزارش کانال تلگرامی لجستیک ( amadgaran@ ) در اين جلسه كه با استقبال خوبي از بخش‌هاي مختلف خصوصي، دولتي و دانشگاهي مواجه شد به ارايه «ابتكار جاده ابريشم جديد و جايگاه ايران در آن» و همچنين «گزارش كار بررسي مشكلات و راهكارهاي بهبود ترانزيت كشور» پرداخته شد.
در اولين ارايه، آقاي دكتر بهرام اميراحمديان (از صاحب‌نظران حوزه ترانزيت و پژوهشگر حوزه چين و اوراسيا) موضوع «ابتكار يك كمربند يك راه» (يا همان جاده ابريشم جديد) كه از سال 2013 به‌طور جدي از سوي دولت چين مطرح شده و در حال تغيير مدل‌ها و مسيرهاي سنتي ترانزيت چين به اروپا است را مطرح كردند. پيام اين ارايه (كه پاورپوينت آن در همين كانال به اشتراك گذاشته خواهد شد) را مي‌توان اينطور خلاصه كرد:
«ابتكار جاده ابريشم جديد» به‌زودي خيلي از معادلات ترانزيت منطقه را تغيير خواهد داد و ايران بايد تلاش كند كه به بهترين شكل و به‌طور هدفمند در اين طرح بزرگ فعال شود. چرا كه منفعلانه برخورد كردن ايران با اين طرح كلان، باعث ايجاد كريدورهاي ترانزيتي موازي خواهد شد كه فرصت‌هاي ترانزيتي ايران را از بين خواهد برد.
دومين دستور كار كارگروه لجستيك، گزارش كار «بررسي مشكلات و راهكارهاي بهبود ترانزيت كشور» بود كه توسط آقاي مهندس صفري مقدم (مدير كل دفتر طرح‌هاي جامع معاونت حمل‌ونقل) ارايه شد. در اين گزارش كه ماحصل برگزاري چندين جلسه كميته تخصصي توسعه ترانزيت و مشاركت جدي و فعالانه بخش خصوصي بود، 67 مشكل و سنگ‌انداز در كشور كه مانع توسعه ترانزيت و بلكه باعث افت ترانزيت كشور بودند شناسايي شدند و اعضاي اتاق فكر طي پرسشنامه‌اي به اولويت‌دهي اين مشكلات پرداختند (نتايج اين بررسي ميداني پس از جمع‌بندي و تحليل پرسشنامه‌ها اطلاع‌رساني خواهد شد).
در ادامه، حاضرين به بيان نقطه‌نظرات خود در رابطه با مشكلات حوزه ترانزيت و راه‌هاي برون‌رفت از آن پرداختند و آقاي دكتر تقي‌زاده (معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازي) با تاكيد بر اينكه هدف اصلي تشكيل اين جلسات رفع واقعي مشكلات حوزه لجستيك و ترانزيت كشور است، اظهار كردند كه براساس اولويت‌هايي كه در اين جلسه تعيين مي‌شوند، از طريق تعامل سازنده با ساير دستگاه‌هاي ذيربط و مشاركت دستگاه‌هاي مختلف نسبت به رفع موانع اقدام عملي كرده و گزارش آن در جلسات بعدي كارگروه لجستيك كشور ارايه خواهد شد.
در پايان نيز، آقاي دكتر آخوندي (وزير راه و شهرسازي) ضمن تاكيد بر اهميت موضوع لجستيك در كشور و استقبال از برگزاري چنين نشست‌هاي تخصصي به بيان ديدگاه‌هاي خود در اين خصوص پرداختند. برخي از نكات قابل تامل و توجهي كه در صحبت‌هاي ايشان وجود داشت به شرح زير است:
• اقتصاد و تجارت دنيا به سمت شبكه‌اي شدن و پيوندهاي زنجيره‌اي بين‌المللي هست و مفهوم مرزهاي جغرافيايي در تجارت و اقتصاد در حال كمرنگ شدن است.
• تاكيد چندباره بر لزوم داشتن رويكرد بازرگاني (Commercial Approach) در همه بخش‌ها و بازيگران اقتصادي، چه دولتي و چه خصوصي. به بياني ديگر، ارزيابي عملكرد مثلا وزارت راه نبايد تنها براساس تعداد پروژه‌هاي افتتاح شده و انجام شده باشد؛ بلكه بايد عملكرد بازرگاني و ميزان بهره‌برداري از زيرساخت‌ها نيز مورد توجه باشد.
• ضرورت تقويت و ايجاد برندهاي ايراني در سطح بين‌المللي در حوزه لجستيك و حمل‌ونقل (نياز داريم تعدادي شركت و برند قدر لجستيكي داشته باشيم كه در سطح بين‌المللي ايفاي نقش كنند).
• مسئله اصلي ترانزيت كشور، نداشتن متولي واحد نيست (كما اينكه ايجاد متولي واحد باعث ايجاد ديكتاتوري در بخش لجستيك و حمل‌ونقل مي‌شود) بلكه ضعيف بودن مكانيزم ايجاد هماهنگي و يكپارچگي در فرايند ترانزيت است.
• مناسب است تا از بستر شبكه‌هاي اجتماعي در جهت ايجاد اتاق‌هاي گفتگوي تخصصي مجازي در مقوله لجستيك و حمل‌ونقل استفاده مناسب‌تري شود تا در اين اتاق‌هاي تخصصي، بازيگران اصلي بتوانند به بيان نظرات و پيشنهادات خود بپردازند و سياست‌گذاران را پشتيباني فكري كنند.
• ايران كه مي‌خواهد نقش بزرگتري در منطقه داشته باشد؛ بايد بر منافع ملي همسو و مشترك با منافع ساير كشورهاي منطقه تاكيد و تمركز كند.
• همانطور كه منطقه بدون ايراني قدرتمند نمي‌تواند توسعه‌اي پايدار داشته باشد؛ رشد و پيشرفت ايران نيز در منطقه‌اي آرام و توسعه يافته، بيشتر و پايدارتر خواهد بود.
• حوزه حمل‌ونقل و ترانزيت كشور به دليل داشتن ارتباطات زياد با كشورهاي ديگر، بايد به دنبال ايجاد اتحادهاي استراتژيك در كشورهاي هدف باشد تا بتواند پايگاهي در آن كشورها ايجاد كند تا ضمن دفاع از حقوق شركت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي در آن كشورها، به بازاريابي و توسعه بازار فعاليت شركت‌هاي حمل‌ونقلي كمك كنند.
كارگروه لجستيك ايران قرار است به‌طور منظم و ماهيانه برگزار شود و جمع‌بندي‌هاي اين كارگروه به عنوان پيشنهاد در اختيار مراجع تصميم‌گير قرار گيرد.
20170227_113324

20170227_113200

20170227_095100

20170227_093655